استاندارهمدان :سن ازدواج را خودمان بالا کشیدیم

همدان نامه

همدان پایتخت تاریخ وتمدن

استاندارهمدان :سن ازدواج را خودمان بالا کشیدیم

همدان‌پیام: استاندار همدان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان که در آستانه سالروز ازدواج نورانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تشکیل شد با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای گرامیداشت هفته ازدواج بر فراهم سازی امکانات و تسهیلات ازدواج آسان و نقش دستگاه‌های مختلف به ویژه بانک‌ها در این رابطه تاکید کرد.
در ستاد ساماندهی امور جوانان مباحث مختلفی از علل بالارفتن سن ازدواج به ویژه در دختران گرفته تا طرح آمار تکان دهنده ازدواج کودکان همدانی مطرح شد.
 در حالی که این روزها از بالارفتن سن ازدواج و تلاش برای کاهش آن سخن گفته می‌شود در این ستاد آماری از ثبت ازدواج در گروه سنی دختران 10 تا 14 ساله که در واقع هنوز وارد دوره نوجوانی هم نشده‌اند و کودکی را تجربه می‌کنند، اعلام شد که بسیار تکان دهنده است. به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار، در سال 90، یک هزار و 773 ازدواج در گروه سنی دختران 10 تا 14 ساله استان همدان به ثبت رسیده است.
ادامه تحصیل خانم‌ها علت اصلی کاهش ازدواج
در حالي كه اين روزها قيمت سكه و طلا در حال افزايش است و با وجود گراني‌ها يكي از مشكلات ازدواج جوانان پايين بودن سطح درآمد و قدرت خريد لوازم اوليه زندگي مي‌باشد مسئولان موضوع‌هاي ديگر را از دلايل كاهش آمار ازدواج مي‌دانند.
اظهارات مسئول دفتر هدايت استعدادهاي درخشان دانشگاه بوعلي سينا در خصوص بالارفتن سن ازدواج و به دنبال آن کاهش آمار ازدواج‌های ثبت شده نیز قابل تامل بود.
به عقیده اسماعیل فیضی، یکی از مشکلات اصلی در خصوص ازدواج خانم‌ها هستند. وی با طرح این سوال که چرا نمی‌توان بعد از ازدواج وارد دانشگاه شد و اینکه چرا در دانشگاه نمی‌توان ازدواج کرد، افزود: بافت سنتی حاکم بر خانواده‌های ایرانی مشکل اصلی در خصوص تاخیر ازدواج است که باید تغییر داده و اصلاح شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکلات ما در ازدواج، خانم‌ها هستند و بحث سربازی آقایان نیز این معضل را دامن می‌زند، پیشنهاد کرد جوانان ابتدا ازدواج کنند سپس وارد دانشگاه شوند.
 اردشیر خزایی رئیس دانشگاه پیام نور استان هم علت اصلی بالارفتن سن ازدواج را سهم بیشتر خانم‌ها در قبولی کنکور دانشگاه عنوان کرد و گفت: اگر این نسبت بررسی و ساماندهی شود تا حدودی مشکل ازدواج حل می‌شود.
پروانه رضاقلی‌زاده، مدیرکل امور بانوان استانداری در واکنش به این اظهارات گفت: به نظر می‌رسد این دلیل منطقی نبوده و قبل از تحصیلات خانم‌ها نبود اشتغال و در واقع بیکاری آقایان را باید مورد توجه قرار داد.
نكته ديگري كه مورد تأكيد در اين نشست بود فراهم ساختن تسهيلات ازدواج آسان بود كه با موضوع وام‌هاي ازدواج و شرايط موجود در جامعه كمي مشكل است چرا كه عملاً صندوق‌هاي پرداخت وام‌هاي ازدواج خالي و دريافت تسهيلات ازدواج قفل شده است. اين موضوع يك نمونه از مشكلاتي است كه جوانان ازدواج كرده و نكرده با آن دست به گريبانند.
اما معاون فرهنگی سازمان تبلیغات استان همدان که به نظر کارشناسی شده‌تر علت‌یابی کرد، اظهار داشت: مشکلات مالی یکی از علل مهم کاهش ازدواج جوانان است که در این بین بحث وام‌های بانکی و تاکید آنها بر ضامن کارمند مشکل را مضاعف‌تر کرده است.
علی‌محمد آزاد در اولین حضورش در ستاد ساماندهی امور جوانان به کارشناسی نبودن برنامه‌های پیشنهادی این ستاد در خصوص یکی از دغدغه‌های قشر جوان یعنی ازدواج اشاره کرد و گفت: ساختار و قالب تثبیت شده در اذهان عمومی نسبت به امر ازدواج از مواردی است که باید برای برهم زدن آن برنامه‌ریزی کرد.
بر اساس این ساختار و الگوی جوانان و خانواده‌ها اولویت اول را به ادامه تحصیل داده، بعد از آن اشتغال و در آخر به بحث ازدواج می‌پردازند. در حالی که باید با برنامه‌های عملیاتی این قالب ذهنی را برهم زد و ازدواج و تشکیل خانواده در اولویت قرار گیرد.
وی بر فراهم‌سازی زمینه‌ها و امکانات لازم برای ازدواج آسان و ساماندهی هزینه‌های اضافی تاکید کرد و گفت: اینکه در برنامه‌های پیشنهادی ستاد بازدید رایگان مزدوجین از اماکن تاریخی آمده است چه دردی از جامعه را دوا می‌کند؟
استاندار که چندان از برنامه‌ریزی این ستاد رضایت نداشت، خاطرنشان کرد: اگر می‌دانستم قرار است در این نشست فقط به جشن و برنامه‌های اینچنین هفته ازدواج پرداخته شود اصلا در این جلسه شرکت نمی‌کردم و وقت خودم و سایر اعضا را نمی‌گرفتم.
آزاد خطاب به اعضای کارگروه گفت: قبل از تشکیل جلسه برنامه‌ریزی کنید، نه آنکه در این جلسات بنشینیم برنامه‌ریزی کنیم.
ازدواج آسان، وام آسان
استاندار که در این جلسه خطاب به مدیران کل عضو این ستاد بر فراهم‌سازی زمینه‌های ازدواج آسان تاکید داشت، در خصوص نقش خطیر بانک‌ها در این رابطه گفت: بانک‌ها برای این هدف مهم قوی وارد شوند و وام‌های ازدواج را سریع‌تر و راحت‌تر در اختیار متقاضیان قرار دهند.
وی شعار «ازدواج آسان، وام آسان» را مطرح کرد و افزود: تاکید بر داشتن ضامن کارمند موضوعی است که زوج‌های جوان را با مشکل روبرو کرده و این مورد باید بررسی و ساماندهی شود.
استاندار همچنین با اشاره به نقش دانشگاه‌ها پیشنهاد داد در دانشگاه‌ها خوابگاه‌های متاهلی ساخته تا از این طریق شرایط ازدواج آسان مهیا شود. دانشگاه‌ها باید با استفاده از امکانات خود نسبت به ساخت خوابگاه‌ها یا سوئیت‌های دانشجویی اقدام کنند.
آزاد بر پایین آوردن سطح توقع و مطالبات قشر جوان تاکید کرد و گفت: یکی از دستگاه‌هایی که در این زمینه می‌تواند کارکند صدا و سیماست. متاسفانه در بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های صدا و سیما زندگی‌های تجملاتی و آنچنانی نمایش داده می‌شود که سبب بالارفتن توقع مردم شده است.
استاندار همدان اظهار داشت: ما خود رسما سن ازدواج را در جامعه بالا برده‌ایم؛ به طوری که امروزه سن ازدواج به 25 سال رسیده است. ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان عقد کرده یکی از علل بالارفتن سن ازدواج است که باید بازنگری و اصلاح شود.
آزاد در ادامه تاسیس بنیاد صیانت از خانواده را برای تسهیل ازدواج آسان موثر دانست به شرطی که عنوانش طوری نباشد که مردم فکر کنند آن مرکز امدادی است و به طبقات متوسط کمک می‌کند.
ازدواج هزار و 773 کودک همدانی در سال 90
در ادامه علی‌اکبر فامیل کریمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان به آمار سال گذشته ازدواج، طلاق و ولادت‌های ثبت شده در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 30 هزار و 645 ولادت، 23 هزار و 355 ازدواج و 3 هزار و 428 مورد طلاق در استان همدان به ثبت رسیده است.
 به گفته وی، بر اساس این آمار بین طلاق و ازدواج نسبت یک به 7 و نیم وجود دارد و   647 مورد از طلاق‌های انجام شده در زندگی‌های کمتر از یک سال رخ داده است که یک هشدار جدی محسوب می‌شود.
بنا بر آمار اعلام شده از سوی معاون استاندار، سال گذشته در گروه سنی 10 تا 14 سال، یک هزار و 773 مورد، 15 تا 19 سال، 8 هزار و 705 مورد، 20 تا 24 سال، 7 هزار و 864 مورد، 25 تا 29 سال 2 هزار و 745 مورد، 30 تا 34 سال یک هزار و 232 مورد، 35 تا 39 سال 505 مورد، 40 تا 44 سال 214 مورد، 45 تا 49 سال 118 مورد، 50 تا 54 سال 97 مورد، 55 تا 59 سال 69 مورد، 60 تا 64 سال 40 مورد، 65 تا 69 سال 38 مورد، 70 تا 74 سال 22 مورد و 75 به بالا 27 مورد ازدواج به ثبت رسیده است.
جمعیت جوان استان 627 هزار و 442 نفر است
معاون اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این نشست  از رشد دو و هفت دهم درصدی ثبت ازدواج در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت:
در 6 ماهه نخست سال جاری 12 هزار و 513 مورد ازدواج ثبت شده و در مقابل یک هزار و 659 طلاق در استان به ثبت رسیده است.
رشد 3/3 دهم درصدی طلاق در استان
سیدمهدی حجازی با بیان اینکه از هر 7 ازدواج ثبت شده در استان یک مورد به طلاق منجر می‌شود، افزود: در سال 90 در استان همدان شاهد رشد 3 و 3 دهم درصدی طلاق معادل 3  هزار و 428 نفر بوده و این در حالی است که در سال 89، سه هزار و 318 مورد طلاق به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه دیده‌بانی وضعیت جوانان بر عهده ماست، تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات برای ما بسیار مشکل است و دستگاه‌های ذی‌ربط به شدت از ارائه آمار خودداری می‌کنند.
حجازی با بیان اینکه جمعیت جوان استان 627 هزار و 442 نفر است، عنوان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری 155 نفر از جوانان بین 14 تا 29 سال استان فوت کرده‌اند. معاون اداره کل ورزش و جوانان استان همدان ادامه داد: کل تسهیلات بانکی پرداختی به جوانان با عنوان وام ازدواج از طریق شبکه بانکی استان در 6 ماهه نخست سال جاری س3 میلیارد و 868 میلیون تومان بوده است.
وی در پایان گفت: سازمان جوانان از سال 89 اقدام به انجام طرح ازدواج آسان با 350 هزار تومان کرده است که تنها به مدت دو سال توانستیم این طرح را برای 100 زوج با ارائه 10 خدمت ارائه کنیم و از امسال به علت بالا رفتن تورم قادر به انجام چنین کاری نیستیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:,ساعت 18:56  توسط محمد گلزار